Zaloguj się wybranym kontem

Jeżeli zakupiłeś prenumeratę przed 31 maja 2015 zaloguj się kontem Piano

Zaloguj się kontem Gazeta.pl

Nie pamiętam loginu / hasła

lub zaloguj się

Zaloguj się kontem Gazeta.pl

Błędny email lub hasło

Nie pamiętam loginu / hasła

lub zaloguj się

Zaloguj się kontem Wyborcza

wersja beta

Nie masz konta? Załóż konto / Nie pamiętam hasła

lub zaloguj się

Zaloguj się kontem Wyborcza

wersja beta

Błędny email lub hasło

Nie masz konta? Załóż konto / Nie pamiętam hasła

lub zaloguj się

Wyborcza.pl

Effie ma już 15 lat. Zobacz statystyki konkursu skutecznej reklamy

Autor: Vadim Makarenko | 06.10.2014
squidOpenTop

Każdą kampanię jury Effie poddaje drobiazgowej analizie i liczy wydane pieniądze, wzrost sprzedaży, rozpoznawalności marki czy udziału w rynku. Spróbowaliśmy przeanalizować Effie.

Jak zwykle, okazało się, że łatwo nie jest. W ciągu 15 lat zmieniało się wiele: agencje powstawały, upadały i kupowały siebie nawzajem. Ewoluował sam konkurs: pojawiały się i znikały całe kategorie, zmieniały zasady naliczania punktów. Powstała i upadła Meffie, czyli osobna nagroda dla domów mediowych.

Przez ostatnie 15 lat w konkursie wzięło udział kilkaset agencji reklamowych, PR-owskich i domów mediowych, a w jury Effie zasiadało do tej pory łącznie 487 osób reprezentujących nie tylko świat reklamy, ale również firmy badawcze i doradcze, a także przedstawicieli reklamodawców. Ocenili oni łącznie 1,65 tys. prac i przyznali 511 nagród. Statystycznie więc nagradzana była co trzecia kampania zgłoszona do konkursu.

Oto ile i jakie statuetki wręczono w poszczególnych kategoriach w 15-letniej historii konkursu:

A gdyby tak wyodrębnić z listy kategorii konkretne branże gospodarki i porównać ich kolekcje trofeów do wydatków reklamowych? To o tyle ryzykowne, że niektóre kategorie pojawiły się w konkursie stosunkowo niedawno i niektóre branże mogły dostawać nagrody w innych kategoriach, np. za kampanie długoterminowe albo start nowej marki. Nie mogliśmy jednak odmówić sobie tej przyjemności. I wyszło nam, że najbardziej pokrzywdzeni są producenci aut oraz sieci handlowe - razem mają na koncie mniej statuetek, podczas gdy ich wydatki na reklamę są znacznie większe niż np. producentów napojów. Ci ostatni zgarnęli najwięcej nagród w ciągu 15 lat, choć na reklamę wydają znacznie mniej.

Najwięcej problemów rodzi jednak ranking agencji reklamowych i domów mediowych. Sam organizator - Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR - nie przygotował klasyfikacji na 15-lecie konkursu. Powód? Po pierwsze, zachowały się jedynie punktacje z ostatnich pięciu edycji. A po drugie, przeszkadza konsolidacja wśród agencji reklamowych. Np. agencja VML Poland nazywała się dawniej Heureka i zdobywała nagrody jako Heureka. Należała do niej także spółka Pride & Glory, która zdobywała nagrody na własny rachunek. Czy teraz należy przypisać wszystkie te punkty do VML? Michał Wolniak, szef VML Poland, nie ma nic przeciwko. Z kolei szefowie Ogilvy & Mather nie są przekonani co do tego, że punkty zdobywane w poprzednich latach przez agencję Mather należy połączyć z tymi, które zdobywała Ogilvy.

Z domami mediowymi jest jeszcze gorzej. Od zeszłego roku domy mediowe Starcom, MediaVest oraz Starlink zgłaszają swoje kampanie jako grupa domów mediowych Starcom MediaVest Group. Co ciekawe, mimo to jeden z nich dostał w zeszłorocznej edycji punkty osobno. Organizator przyjął zgłoszenie grupy prawdopodobnie na skutek luki w regulaminie. W efekcie, w tabeli pojawił się nowy podmiot, niedający się porównać z pojedynczymi domami mediowymi.

Podczas specjalnego spotkania agencjom nie udało się wypracować zgody co do zasad opracowania rankingu. Od SKM SAR dostaliśmy materiały obejmujące lata 2010-2014 i sami policzyliśmy punkty, tworząc klasyfikację pięcioletnią. Po jej publikacji dom mediowy Starcom wysłał nam katalog Effie wydany po 10. edycji, w 2009 r. Są w nim zestawienia obejmujące pierwsze dziesiątki agencji reklamowych i domów mediowych po 10 latach trwania konkursu. Tak powstał nasz ranking agencji i domów mediowych 15-lecia

 

A tak wyglądają rankingi agencji i domów mediowych, obejmujące ostatnie pięć lat: 

 

Jak liczyliśmy? Zsumowaliśmy punkty agencji, które się połączyły albo zmieniły nazwy. Wszystkie dane z adnotacjami można pobrać tu.

Pokaż komentarzeDodaj komentarz

"Mieszkanie Plus". Mieszkaniowe braki na 5 mapach

Uniwersum marek Jamesa Bonda

Uniwersum marek Jamesa Bonda

Wojna na Ukrainie: ubyło 4 mln miejsc pracy

Wojna na Ukrainie: ubyło 4 mln miejsc pracy

Gdzie mieszkają polskie zwierzęta gospodarskie

Gdzie mieszkają polskie zwierzęta gospodarskie

Gdzie Polacy konsumują na kredyt? Zobacz!

Gdzie Polacy konsumują na kredyt? Zobacz!

Które kraje mają najsilniejsze marki?

Które kraje mają najsilniejsze marki?