Wyborcza.pl

Jak wygląda świat mediów prawicowych. Mapa wzajemnych powiązań

Autor: Wojciech Czuchnowski, Bartosz Chyż, Bartosz Nosal | 18.02.2017

Za rządów Platformy Obywatelskiej „Gazeta Polska" i tytuły braci Karnowskich tworzyły jedność. Teraz te środowiska mocno ze sobą rywalizują - pisze Wojciech Czuchnowski w Magazynie Świątecznym. Na dodatek obie grupy atakuje "Warszawska Gazeta". Nieco z boku stoi tygodnik "Do Rzeczy".

W czasach rządów PO środowiska „Gazety Polskiej" i braci Karnowskich niewiele się różniły. Grupa Tomasza Sakiewicza nazywała siebie „strefą wolnego słowa"; „sieciowcy" wymyślili termin bardziej chwytliwy: „niepokorni". Przyjął się i tak właśnie określane były obie redakcje oraz zespół „Do Rzeczy". Lecz ledwo widoczne pęknięcia pokazały się wyraźnie po wyborach wygranych przez PiS. „Niepokorni" chcieli mieć udział w zwycięstwie.

Zapłata przyszła bardzo szybko. W 2016 r. dochody reklamowe „niepokornych" wzrosły nawet o 300 proc. Do wyborów spółki skarbu państwa oraz inne podmioty publiczne w prawicowych mediach praktycznie się nie ogłaszały. Redakcje uznawały to za prześladowanie polityczne. Ich sytuacja bywała dramatyczna. Sakiewicz apelował, by czytelnicy kupowali po dwa egzemplarze jego gazety. Kiedy zalegała w kioskach, redakcja oskarżała o sabotaż firmę kolporterską. Zdarzały się zaległości z płacami dla zespołu. Jednocześnie posłowie PiS rozliczali „Wyborczą" i "Politykę" z ogłoszeń, które zamieszczały w nich państwowe firmy. Dziś kadra menedżerska PiS stoi na czele największych spółek skarbu państwa. Widać to na łamach propisowkich mediów. Dosłownie pękają od reklam państwowych spółek, artykułów sponsorowanych i wkładek tematycznych. I to wszystko mimo nieatrakcyjnej dla reklamodawców sprzedaży prawicowych pism

Tygodnik "Gazeta Polska" sprzedaje się w nakładzie do 60 tys. egz., „Gazeta Polska Codziennie" do 20 tys. Z kolei "wSieci" sprzedaje 70 - 80 tys., a "Do Rzeczy" - 48 a 62 tys. egz. Wszystkie te tytuły rywalizują mniej lub bardziej o "ucho prezesa".

Najedź kursorem na tytuł prasowy, osobę lub instytucję i przytrzymaj, żeby zobaczyć powiązania. Kliknij, żeby przeczytać więcej na panelu po lewej stronie. Jeśli chcesz schować albo wysunąć panel, kliknij trzy szare kropki na jego krawędzi. Pomniejszyć albo powiększyć obraz można za pomocą przycisków +/-. Poruszać całą siecią można, klikając w tło i przesuwając je. Wyszukiwanie jest możliwe za pomocą okienka "search" w lewym górnym rogu.

Jednak nie tylko „w Sieci", "Do Rzeczy" i "Gazeta Polska" wspierają dziś PiS, konkurując o rynek reklamowy i wpływy w partii rządzącej. Na „nowych niepokornych" wyrasta środowisko skupione wokół tygodnika "Warszawska Gazeta" i bliźniaczej "Gazety Finansowej". Od wyborów 2015 r. nabrało wiatru w żagle. W nakładzie 100 tys. egz. „WG” eksponowana jest w sklepach, kioskach i na stacjach benzynowych.

Pokaż komentarze (5)Dodaj komentarz