Wyborcza.pl

Polski start-up: młody, męski, wykształcony i z wielkich ośrodków

Autor: Bartosz Chyż, Aleksander Deryło | 10.05.2017

Katowicki Spodek znów wypełni się start-upami. W czwartek rusza kolejna edycja European Start-up Days, która towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu.

  • W Polsce funkcjonuje 2,7 tys. start-upów, głównie w dużych miastach;
  • dokładnie połowa z nich finansuje się wyłącznie z własnych środków;
  • 80 proc. z nich ma mniej niż 10 pracowników;
  • rozwijane przez nich produkty dotyczą najczęściej urządzeń mobilnych, e-handlu lub oprogramowania dla firm.

Największy polski start-up jest obecnie wart ponad 6,3 mld zł. Choć termin "start-up" już chyba nie pasuje do CD Projektu, którego kapitalizacja w lutym przekroczyła rekordowe 7,4 mld zł, głównie dzięki sukcesowi gry Wiedźmin 3. Mimo że spółka obecnie jest wyceniana na na miliard złotych mniej, to nadal jest to więcej niż niektóre potężne koncerny takie jak Tauron, Orange, czy Energa, wchodzące w skład WIG20 na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zanim jednak polskie start-upy powtórzą sukces CD Projektu, czeka je długa droga. Z danych fundacji Statup Poland z tegorocznego raportu poświęconego nowym firmom sektora gospodarki cyfrowej wynika, że w Polsce działa ok. 2,7 tys. start-upów. Działają w 10 największych miastach i aglomeracjach, z czego w Warszawie jest ich zdecydowanie najwięcej - 27 proc. Prawie 40 proc z nich powstało w ciągu ostatnich dwóch ostatnich lat. Przedsięwzięć z doświadczeniem 4-letnim i dłuższym jest 21 proc. Dokładnie połowa start-upów twierdzi, że jest finansowana ze środków własnych, a przed rokiem twierdzących podobnie było o 9 pkt. proc. więcej.

Startu-py to w zasadzie mikrofirmy - ponad 80 proc. z nich zatrudnia mniej niż 10 osób. Prawie połowa na etacie nie ma żadnego pracownika.

Polskie start-upy nie inwestują też w patenty. W 2015 r. dwie trzecie firm deklarowało, że nie posiada patentu. W tym roku jest to już 86 proc. firm. Zwiększyła się jednak liczba firm współpracujących z uczelniami wyższymi lub ośrodkami naukowymi - robi tak co trzecia. Co czwarta indywidualnie współpracuje z naukowcem, a 11 proc. może się pochwalić własnym laboratorium.

Infografika jest interaktywna. Kliknij albo najedź na wykresy, żeby zobaczyć więcej danych.

Podczas European Start-Up Days odbędzie się też prezentacja setki laureatów konkursu Start-up Challenge. Te pomysły na biznes będą miały możliwość zademonstrowania swojego potencjału przed przedstawicielami korporacji, inwestorami i ekspertami branżowymi. Wśród nich jest. np. Waterless, czyli bezwodna myjnia samochodowa lub BIN-e - kosz na śmieci rozpoznający i sortujący odpady.

Pokaż komentarzeDodaj komentarz