Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu
embed

Z Krakowa w świat

Krakowskie lotnisko Balice przekroczyło liczbę 5 mln obsłużonych pasażerów w jednym roku, dzięki czemu pnie się w górę w rankingu ważnych portów lotniczych Europy i znalazło się w pierwszej setce największych lotnisk kontynentu.

Cały 2017 rok zakończył się w podkrakowskich w Balicach liczbą 5 mln 850 tys. pasażerów. Poza Warszawą nigdy wcześniej żadne polskie lotnisko nie pobiło granicy 5 milionów klientów. Dzięki temu Polska ma już dwa porty lotnicze w gronie średnich: Okęcie i Balice. 

Długoterminowa prognoza zakłada, że do 2036 roku Kraków będzie lotniskiem z 12 milionami obsłużonych pasażerów.

Statystycznie Balice odprawiają ponad 13,5 tys. pasażerów dziennie, a rejsy z Krakowa wypełnione są średnio w 84 proc. Pasażerowie najchętniej podróżowali do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch, a największą liczbę gości wylatujących z Balic przyjmowały lotniska w Londynie, Warszawie i Frankfurcie.

W ostatnich latach w Krakowie pojawiło się wiele nowych kierunków, m.in. loty do  Chicago, Dubaju, Tel Awiwu, Duesseldorfu, Lourdes, Porto, Pescary, Wenecji (Treviso), Lamezii, Sztokholmu, Chanii na Krecie, Walencji, Birmingham.

Obecnie można z Krakowa dolecieć do 105 lotnisk na świecie, a na lotnisku w Balicach lądują już wszystkie alianse lotnicze. Po latach powróciły bezpośrednie loty do Chicago. 
Powoli wygaszane są kierunki „emigracyjne” (np. do Wielkiej Brytanii), za to zwiększa się liczba kierunków wypoczynkowych (np. na Wyspy Kanaryjskie), co świadczy o wzroście zamożności społeczeństwa.

embed

Najdłuższy tunel

Małopolskę na osi wschód - zachód przecina autostrada A4, dzięki której region ma dobre połączenie drogowe z Europą Zachodnią. Z Krakowa autostradami można dojechać aż do Lizbony. Równie ważną i długo oczekiwaną drogą dla regionu jest nowa zakopianka - na osi północ - południe - której budowa właśnie trwa.

Do 2022 roku kierowcy mają przejechać dwujezdniową zakopianką z Krakowa do Nowego Targu. Budowa wynika z istotnych potrzeb: pomiar wykonany na tej trasie w 2015 roku wykazał, że między Rdzawką a Nowym Targiem średni ruch wynosi od 14 tys. do ponad 18 tys. pojazdów na dobę. W okresie świąt i weekendów natężenie znacznie wzrasta.

Nowa inwestycja ma pomóc kierowcom szybciej dostać się na Podhale oraz w Tatry i zlikwidować korki.

Obecnie trwa budowa odcinka między Lubniem a Rabką, w tym drążenie ponaddwukilometrowego tunelu pod Luboniem Małym, który będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Dwukomorowy tunel ma mieć dokładnie 2,06 km długości. Powstaje między miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Koszt jego budowy to ok. 969 mln zł.

embed

Koleją do Wieliczki

Od trzech lat po torach jeżdżą pociągi samorządowej spółki Koleje Małopolskie. Przez ten czas przewiozły ponad 15 milionów pasażerów.

W porównaniu z 2016 r. w ubiegłym roku liczba pasażerów Kolei Małopolskich wzrosła aż o 80 proc. Natomiast w pierwszym kwartale bieżącego roku z usług tego przewoźnika skorzystało 1,7 mln podróżnych - to o 20 proc. więcej niż w 2017 r.

Podróżni najczęściej wybierają trasę Wieliczka - Kraków - Lotnisko Balice, której najdłuższy odcinek biegnie przez stolicę Małopolski, co stanowi uzupełnienie miejskiego transportu publicznego Krakowa. Dużą frekwencję ma również trasa z Krakowa do Tarnowa. Sporą popularnością cieszą się też pociągi wożące turystów na weekendowe wycieczki, m.in. na trasach Kraków - Krynica czy Kraków - Gorlice - Jasło. Kursują też wahadła kolejowe na trasach Nowy Sącz - Chełmiec - Nowy Sącz, Nowy Sącz - Stary Sącz - Nowy Sącz, Nowy Sącz - Rytro - Nowy Sącz, Nowy Targ - Zakopane - Nowy Targ.

embed

Nasz raport podzieliliśmy na siedem obszarów tematycznych

Po kliknięciu w ikonę przejdziesz do kolejnych rozdziałów. Zapraszamy do lektury

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.